HAGENS HVILE - men ikke helt........

Nei, ikke helt hvile ennå....har igjen å legge ei blanding av kompostjord og løv på rosene. Det gjør jeg etter første skikkelige frosten. Svarttrosten er glad i slike hauger, den feier rundt med nebbet og leter etter mark og andre godbiter, slik at komposten blir spredt utover. En flokk med stjertmeis lekte rundt i bjørka i dag - en utrolig vakker liten fugl med ded den lange, elegante halen. Snart tid for foring, tror fuglene leter på "standplassen" allerede. Fredag var det tid for å ta inn potteroser,pelargonia og fuchsia i drivhuset. Det hadde jeg vaska godt på forhånd, og nå blir det spennende å se hvordan plantene klarer seg med frostvakt på veggen.
Et år satte jeg dem inn i drivhuset uten noen beskyttelse, og da mista jeg en god del planter i den kalde vinteren. Men fikentreet klarer seg alltid, og nå henger det 15 små fikner som skal overvintre på treet. Det har de gjort før! Sånn ser det ut i drivhuset nå - har selvfølgelig ikke hjerte til å pelle vekk blomstene ennå:-)Georginene er så fine ennå, at de skal få stå ute litt til. Det har vært en fin periode når det gjelder været, godt å ta med seg inn i vinteren. Vi behøver ikke regn på lenge ennå...men sånn blir det nok ikke. Det var fint å komme hjem igjen etter to flotte uker i Haugesund og Bergen. Vi var innom Nordfjordeid og overnattet hos gode venner på vei ned, og å hjemtur overnattet vi på Hjelle hos Laila og Ståle. Per og jeg fikk oss en fin tur opp stien mot fjellgarden Segestad, men vi stoppet på Storekvilen - der utsikten var formidabel!
Det er nå sånn at når vi kommer hjem, så savner vi alltid de herlige barnebarna vi koste oss med i to uker. Det ble fotballkamper, skogturer, "lærerjobb", bollebaking, Fløientur, kinotur, Langeskogtur, og mye annet. Hanne og venninna ingeborg er skjønt enig om at livet er herlig - mens de venter på is etter en lang tur i skogen!
På skogtur møtte vi den største og skumleste rotvelta i verden - veldig skummel!! Kanskje var turen i Ollebolleskogen med Andrè den mest "spennende". Iallefall for han! Han lekte så fint langs en bekk, da han sklei så lang han var ut i bekken! Litt hylskriking mens det første sjokket ga seg, en kopp varm sjokolade gjorde susen. Og på veien hjem var humøret på topp, trass i søkkvåte klær! Her forteller han hvor Ollebolle bor!
Skal bli spennende å høre om de 24 tulipanløkene jeg delte ut i Hannes klasse, kom i jorda og viser seg til våren. Veldig kjekt å fortelle om løkens liv til ivrige 4-klassinger:-) Og Susanne og Odne dristet seg på toppen av Fløientrollet!
Løkplanting, ja - det er en stor høstlig aktivitet. min kjære svigersønn forærte meg en stoor pose med blandede løker da han kom fra Amsterdam, og de er nå samlet i et eget "Mortenbed" som jeg har store forventninger til. Våren vil vise resultatet! Tenk at han bar med seg en svær pose løk til meg på flyet i tillegg til alt det andre!
Hagelaget sto for pyntinga i kirka i dag, til Høsttakkefesten. Kurver og trau fylt med alskens grønnsaker som vi kan dyrke i Bud, samt urter og hagens siste blomsterbukett. Gulrotkaka og rødbetesjokoladekaka vår, samt grønnsakene med dip, falt i smak blant de mange som ble igjen til kirkekaffe. Til slutt - primulaer slutter aldri å overraske meg, disse sto i full blomst da vi kom hjem fra ferien!
Og den fineste høstblomsten - gentiana sino-ornata, er ei perle! Nyt høstdagene, og høsthagen!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!