SOMMERFØLELSE - og besøk i Bjørgs hage

Endelig er den her, sommerfølelsen. I dag, for eksempel, gikk jeg ut på terrassen tidlig på morgenen, og det var stilt, 15 grader, dufter og fuglekvitter, og fullt mulig å spise frokost ute! Etterhvert kom sola frem, og t-skjorta av. På med den utvaska dongerishortsen også, slik at de faktisk brune beina mine kunne briife litt:-) Etter en god, dog alenefrokost, gikk jeg meg en rask tur på Kyststien - og da jeg kom hjem, var Bjørg kommet, og det ble en lang runde i hagen. Vi kan prate planter hele dagen, det er kjekt å kjenne noen med samme lidenskap.

 Iris crysographes
og dagliljer





Viser noen bilder fra Bjørg sin hage, med lekre samplantinger. Hagen hennes er under opparbeiding, men det er veldig mye fint å se nå også. Hun legger mye vekt på å plante hekker og lunende vekster - det blåser på Bergset også!





Asalea og rhododendron Azzuro


Persjonisten kom til etterhvert, etter ei helg på Tingvoll og 50 års realskolejubileum. Trivelig hadde det vært, artig å treffe folk du ikke har prata med på 50 år!

Lukte så grundig da vi hadde hagebesøk, at jeg behøver ikke anstrenge meg særlig med ugresset. Har dessuten planta så tett at det meste av ugresset ikke har en sjanse. Men fuglevikken er fryktelig irriterende, vanskelig å ta med rota. Krattmjølken er også veldig flertallig, men den er lett å dra opp. En liten hvit karseaktig plante finner jeg ofte, om å gjøre å ta den før den frør seg. Det var det, da:-/

Det velsigna regnet som har dalt ned av og til de siste dagene, har gjort underverker i bedene. Alle plantene strutter nå, og viser seg fra sin beste side. Har en hosta i potte, over flere år, og den er bare vakker der den står. Ingen snegler som lager huller og tar biter av de fine bladene, nei!
De blå valmuesøstrene går mot slutten av blomstringa, etter over tre uker med fryd. Det er ennå noen hvite igjen - nydelig den også!

Meconopsis Alba
Den brokbladete akeleien Silver Edge er en liten yndlingsplante, litt stilig med tofargede blader.

Aqulegia Silver Edge sammen med geranium Ballerina


Optimistisk har jeg sådd reddiker, salat og MAInepe nå - og de spretter opp! Får heller satse på litt flere grønnsaker neste år. Det ER helt utrolig deilig å hente inn egne grønnsaker! Har plukka mange deilige agurker,
og tomatene blir større for hver dag.

Men når du går og ser hver dag - så går det jo ikke så fort akkurat. Men kan ikke la være å se og ta på HVER DAG! Som med kjæresten:-)

Håper uka blir sommer der du og er - Neste uke kommer barnebarn:-)


Kommentarer

  1. Koselig blogginnlegg, Åse... som vanlig er det kjekt å lese det du skriver! Jeg tok også et flott bilde av din Silver Edge da vi var på besøk. En liten nydelig sak!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!