EN SLAGS SOMMERFLØRT og det dufter i hagen for tida

Det gjør det virkelig! Allerede i oppkjørselen kommer den mot deg, duften av Stanwell Perpetual-rosa. Selv om den ikke har så mange blomster ennå. Rosene er veldig sene her på haugen i år, og først nå blomstrer Suaveolens, Hansaland og noen til, mens andre igjen står med sprekkferdige knopper. Så jeg regner med at det blir en fin rosehøst her i gården. Aicha er også sen, men nå er det like før!

Når jeg går ut om morgenen for å hente avisa mens de andre ti sover, eller er i ferd med å våkne - helst minstemann på 4,5 - så dufter det nellik i lufta. Det er nelliktid. Minstemann er alltid spent på om han er nummer to eller en oppe, i dag vant jeg! Men klemmen var like god, og duften av en nyvåknet minstemann, en nydelig nellik - er den beste som fins:-)


Jeg er veldig fornøyd med min dianthus Mystic Star - den lyser virkelig opp i steinbedet. lukter sjokoladeaktig! Ved siden av står d. plumaris Tante Karen, lubben og flerdobbelt skjørt og nydelig duft. En av de beste nellikduftene kommer fra d. spiculifolius, en lys rosa, frynsete, lekker sak. D. barbatus, busknelliken blomstrer fint, og engnelliken likeså + mange flere. En svært hyggelig staude å ha i bedene.


For noen år siden overtalte jeg min kjære til å sette opp et flettet gjerde av pil. Det skulle beskytte arbeidsplassen min bak drivhuset, og jeg mp si at det ble fint, det gjerdet. Snart trenger det klipping - grei jobb med hekksaksa.


Det blir ikke gjort så mye i hagen nå når feriegjestene er her. Plukker vekk litt vissent og avblomstret her og der, og sjekker at krukkene er fuktige. Ikke så veldig stort problem med det varierte været vi har for tida. Det er jo tida da vi skulle gått rundt og plukket markjordbær og andre jordbær, spist tomater rett fra planten , og plukket reddik og salat til middagen.
Men det er for det meste kart ennå, plukket en gul tomat på ca 1 cm i diameter i dag, den fikk Susanne. Reddik og nepe får jeg kanskje i august......MEN - agurken i dag var 35 cm lang!

Den siste trolliusen som blomstrer hos meg, er jeg ikke så sikker på hva heter. Den er kraftig og nydelig orange, og blomstrer lenge. En annen favoritt, en sommerblomst, er den gammeldagse, fargerike petunia multiflora. Den er veldig lett å få til, blomstrer hele sesongen, masse blomster i lekre farger, frodig og i fred for udyr og fin å ta spiredyktige frø fra. Hva mer kan man ønske seg?












KANSKJE LITT SOOOOOL, VI HAR FERIEGJESTER, JO!!
Men vi koser oss uansett, og det håper jeg alle hagevenner også gjør! Lurer på hvordan denne blir - i morgen kanskje?



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!