IMPONERENDE LIVSVILJE......og marsværtanker

Det ble fullstendig innevær i dag. Kunne nok gått ut og trosset kuling og sluddbyger, er ikke pysete slik, altså! Friske er vi, og gode klær har vi. Men når vi får besøk av næsingen Sevrin med mamma og pappa, da koser vi oss heller inne. Sevrin er for tida opptatt av båter - Hurtigruta, Titanic, Bismark og cruiseskip, der han helst vil være kaptein! Men kaptein Sabeltann var fortsatt ok på Tv:-)
Sevrin utegutt lånte tantes avlagte støvler og regnbukse, og koste seg ei stund i snekavet ved dammen, som er et lite eldorado for barnebarn på ferie.
Vi skriver 18. mars, og våren er allerede tre uker tidligere ute enn i fjor. Likevel lengter vi så innmari etter den våren vi ønsker oss, at vi glemmer datoen. Vet om flere som har klipt rosene og rakt plenen, og det går som oftest helt utmerket. Men så var det disse museørene da. Ser at knoppene svulmer, men jeg nøyer meg med å klippe krukkerosene i drivhuset, og gleder meg over de fine rosestiklingene, som har lekre, nye skudd.
Har priklet en del etter hvert som de nye bladene dukker opp på frøplantene, og hengelobelia Saphire var veldig klar for prikling i går:-) Det er lurt å lage bittesmå "hauger " av frø, istedenfor å strø frøene over hele flata. Da er det enkelt  å sette en passe mengde spirer i ny potte.
Ser jo på alle de fine bloggene om hage som fins i hundretall - tusenvis - og jeg er alltid litt mismodig et øyeblikk når jeg leser om H 2-3 hager, med alt jeg overhode ikke får til i min hage, på grunn av mange grunner! Men når jeg går ut og jakter på de små spirene som uansett vær presser seg opp gjennom regntrampet jord og lager små smykker i et soløyeblikk, da kan det være det samme med de andre hagene. De er fine å studere, vakre å se på og lese om, men de er ikke min hage. Det er i min hage jeg går rundt og planlegger - ser når det er på tide å spa om et bed, ser at der vil kanskje rhododendronen trives bedre - inntil ei lunende busk. Ser at honvedgjerdet begynner å råtne, hva kan vi gjøre der? Det må bli nytt gjerde....å lage gjerde nedover bakke er ikke enkelt.
Ser et nytt, fint skudd av noe jeg ikke husker hva er - navnepinnen er blåst vekk. Men den kommer, lell:-)
Jeg har deilige fikener i drivhuset, og snart blir det kiwi og, så jeg har masse å glede meg over ! Men den lekre, hardførhet 6- furua jeg fikk i gave hos min kjære i fjor, den tåler ikke vind!! Selv om den står i ly på terrassen. Så hardførhet er ikke bestandig hardførhet! Vinteren har vært veldig hard mot de vintergrønne i hele fylket. MEN, vi holder på - uansett!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!