"HVITE ROSER".....vinterens første vinter!

Dette synet møtte meg da jeg dro opp gardinen i morges. Det kan vel diskuteres om det var en tidlig morgen - egentlig en god søndags morgen, vil jeg si:-)

To varmegrader midt på dagen, og den etterhvert strålende sola, fikk folket ut på tur i dag! Nattens ti cm sne skapte en hvit, vakker verden. Alle busker og trær var pyntet med "hvite roser", og vi kunne grynne langs Kyststien, og gjennom skogen hjem. Det er egentlig veldig fint med sne om vinteren, og vi tåler noen cm til, vil jeg tro?
Vi snakket om skitur på Skaret, men der har jeg fått ei dørstokkmil å forsere.....er blitt så pysete i bakkene! I fjor, da vi var på første skituren - var jeg flau over meg selv! Ploget og var stiv som en pinne i noen fillebakker, der sporet var snorrett beint fram. Heldigvis var det ikke så mange som så på - ingen faktisk.....unntatt Per, da. Men han flirte også!!
Kanskje vi likevel prøver oss til uka, hvis persjonisten ikke skal være konsulent. Det har blitt noen dager i januar, og det er greit, det, han liker jo å jobbe:-)
På denne tida i fjor hadde vi et ufyselig vær med vind og regn, hagl og sludd. Fra midten av februar fikk vi to uker med knallfint vær. Spennende å se hvordan årets februar blir. Nå går sola ned bak Flemsøya, og vi spiser middag uten å rulle ned gardinene klokka halv 5. Jeg tenker at jeg starter med finpussing av pelargonier om to uker, gir bittelitt gjødsel og håper de begynner å sprette. En del av pellisene i godteposen fra i fjor, ser ut til å være temmelig miserable. Tror ikke det er liv i dem, men vi får se. Så mange rare, eksotiske sorter som fins, er det ikke rart om noen ikke tåler den lagringen vi gir dem. Kanskje det hadde vært bedre å behandle noen av dem som vanlige potteplanter i stua. Men siden du lærer av erfaring, er det desverre for sent for  de som bukker under.
Ellers er denne tida tulipantid, det er utrolig mye glede i en fargerik bukett assorterte tulipaner:-) Denne er til dere - må det bli ei vakker uke for oss alle!

Kommentarer

  1. Så fint at dokker har fått sne - her er det bare is. Savne litt det myke, hvite :) Er litt engstelig for alle tulipanløkene som æ planta ut i høst, spørs om de klarer denne frosten. Og for ikkje å snakke om alle rosebuskene som ble plantet på sensommeren. Ja, ja - time will show (som det heter på god nord-norsk). Ønske dokker i alle fall en finfin uke, og håper det gode været holder sæ :))

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!