ETTER TUREN - FØR KAMPEN.........enda en fin dag i november!

7. november i fjor ga høsten opp, da kom det 10 cm sne.....og etterpå var det BARE kuldegrader! Hadde venta i det lengste for å få etpar frostdager, slik at jeg kunne legge på løv/kompostblandinga mi på alle rosene. Og kuldegradene fikk jeg til gangs - komposthaugen ble bunnfrossen før jeg rakk å få den ut! Det skulle vise seg å bli den lengste og kaldeste vinteren vi hadde opplevd siden vi flytta til Bud! Men gammelt folk som har bodd hele sitt liv i Bud - kunne ikke huske verre vinter. Vanligvis er ikke 18 soldager i november noe å klage over - men når disse dagene er iskalde frostdager, er det ikke så kjekt.

Som eier av masse roser og andre planter, var jeg nok bekymra - men det var bare å leve med det været vi fikk, og håpe det beste. Det ble ikke så ille hos meg, kun ei rose sa takk for seg.
Har vært i hagen i dag og tatt bilde av to nydeligheter. Dronning Margrethe priste finværet og de 12 - 14 gradene vi har hatt i det siste, med å vise fram den siste rosa si. Salvia patens står ennå med sin glødende blå farge (kan man si glødende om blå?) Blomstene har en diameter som en femkroning - og jo - den er så blå! Nå har jeg gjort et eksperiment med denne opprinnelige stauden. Den utvikler ei flott knollrot, og nå har jeg spadd opp noen eksemplarer og pottet dem. Skal ha dem i drivhuset i vinter for å se om de kommer igjen til våren. Har gjort det samme før med hvit løvemunn, og de kom veldig fint tilbake året etter.
Ser jo nå at pellisen mine kunne stått ute tre uker etter at jeg satte dem inn, siden det ikke har vært frost ennå, men det er jo alltid et sjansespill.....
Uka har ellers vært fin, med Øystein Sunde-showwow (!) på torsdag, årsfest i Bud il. på fredag og god mat hos Elsa og Per på lørdag. Da vi gikk hjem, hadde vi bestilt cruise i Adriaterhavet - neste år! Tjohei, her går det unna - fredag blir det Puerto de Mogane!
Etter søndagsturen, og før cupkampen, hadde vi tid til å nyte varme solstråler og på terrassen, ikke verst, det. Og Ålesund vant jo på en real måte denne gangen:-)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!