DRIVHUSET KLART FOR NY VÅR......og de første frøene er bestilt

Endelig ble det en finværsdag - faktisk to finværsdager på rad, ikke dårlig! Altså - med finvær mener jeg oppholdsvær. Og stilt! Slik var det fredag da jeg bestemte meg for å vaske drivhuset. Plukket alle tomater - grønne, halvgrønne og røde 1,5 kilo tilsammen. De grønne skulle bli til pære- og tomatsyltetøy, med litt fersk ingefær...eksotisk godt! De røde skulle få være med i kirka. Mer lenger ned!
Lempet ut fem store tomatbøtter, samt alt utstyr på benker og gulv. Så var det bare å sette igang med grønnsåpevann og oppvaskkost i kriker og kroker. Edderkopper og skrukketroll kravla vilt ut fra sine gjemmer med grønnsåpe-skummet over seg. Nesten som Karius og Baktus:-)
Ryddet opp i tau og snorer, etiketter og frøposer - stablet rene plastbegere i ALLE størrelser og vaska redskapsboks og redskap. Nå er huset klart for neste vår, mens fikenplanten min ennå henger grønn og flott oppetter taket. Den vil nok miste bladene etterhvert, men til våren vil bitte små fikener sprette fram på bar kvist. Tok forresten den siste fikenen med meg til kirke også........
Alle pelargoniene er også innendørs nå. Hadde den store bæredagen tirsdag. Først inn på vaskerommet for å fjerne alt vissent og ruskete. Fjernet blomstene (de fineste ble satt i vase), og så ble de største bært ned i kjelleren, mens de små ble satt inn på "biblioteket" der er det lyst og kaldt gjennom vinteren -  da må de få litt mere vann.
De første frøene er bestilt - med en gang jeg oppdaget at Magnar hadde lagt ut lista si. Det ble både allium kunthianum karisanum bulbis og nomocharis forfestii - men ingen må tro at jeg går rundt og husker de navnene! I løpet av vinteren vil det vel bli bestillinger fra Rara Vækster og Impecta. MÅ prøve å begrense sortene! Drivhuset blir jo alltid til de grader overfylt. Men det er jo så artig!!!!
Da var det hintet om at jeg tok tomat og fiken med meg i kirka. Det var nemlig Høsttakkefest og Søndagskolens dag i dag, og hagelaget sto for pynting av kirka med høstens grøde - både hjemavlet og kjøpt. Så min lille fiken havnet på et fikenblad på det vesle bordet som ble brukt som alter:-)Under kirkekaffen serverte vi oppskårne grønnsaker med dipp - rømme med Sweet chilisaus og tzatziki. Og ungene - og de voksne åt!;-)
Vi hadde også squashkake og eplekake til glede for de mange som ble igjen til kirkekaffen. Kanskje det blir nye hagelagsmedlemmer av slikt?
Glemte kameraet, men det ble visst lagt ut noen bilder på Facebook av småfolk som sitter på ved alterringen og "dipper".

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!