GODTEPOSEN

Jeg skulle jo vise et bilde av godteposen jeg kjøpte i går, men fotoapparatet vårt streiker, og må på verksted. Derfor kan jeg bare fortelle om pelargoniaene og fuchsiaene jeg kjøpte hos Stig Hagemo som besøkte hagelagene i Bud, Eide, Hustad og Averøy på Bergset grendahus i går! Og det var omtrent 60 andre som også kjøpte godteposer med seg hjem! 
Minnie, June Patricia, Robert Fish, Kumuzura, Falkland Hero, Creamy Nutmeg og Bornholm - flotte navn på zonale-. duft-, roseknopp- og stjernepellis. Og fuchsiaene heter ikke noe dårligere - Checkerboard, Frank Undsworth, Raspberry Cooler og Blue Eyes! Hengende, opprett og busk!
Nå skal disse pottes om i ei litt større potte, og med alt vi lærte om disse fine plantene, skal det bli et lekkert syn utover sommeren i distriktet - selv om pellisene ikke kan få nok sol, og fuchsiaer liker skygge og fuktig vær......jaja.
I dag har vært en fin, ganske varm dag, passelig til å luke og gjødsle i hagen. Går systematisk over bed for bed, og gjødsler roser og sommerblomster med flytende helgjødsel. Rører ut noen never i ei 10 liters bøtte, og sper ei 10 liters kanne med en dl av blandinga. Det gjør godt for plantene. Jeg slutter å gjødsle rosene etter St. Hans, men sommerblomstene bør få en dose med jevne mellomrom.
Staudene blomstrer kontinuerlig, det er stadig nye, fine blomster som dukker opp. Akeleiene blomstrer i alle farger over alt, men de er desverre plaget av grønne åmer. Jeg inspiserer hver dag, og kniper de jeg ser. Og så rasper jeg av lusene på rosene. Merkelig hvor tøff man blir av å ha hage!
Vil helst ikke bruke gift, bare litt Provado på noen pelliser, som er mer plaget enn andre av lus. 
Agurkene er blitt 5 cm, og det er flere tomater å se for hver dag. Fant spirer av pulsatilla turcsaniowii i potta - hurra. Fikk en pulsatilla zimmermannii hos Ingeborg i Isfjorden, så nå blir det enda mere spennende å glede seg til neste år!





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!